North Star støtter ny mentorordning

19. juni 2026

En ny mentorordning skal hjelpe ungdom inn i skole og arbeid. Røde Kors samarbeider med Rogaland fylkeskommune og UiS, med støtte fra Sparebankstiftelsen SR-Bank og North Star.

Mentorordningen retter seg mot ungdom mellom 16 og 24 år som står utenfor utdanning og arbeidsliv, og som har behov for tett, relasjonell støtte over tid. I Rogaland gjelder dette rundt 3000 ungdommer. Mange av disse har sammensatte utfordringer og trenger mer enn skole, NAV eller arbeidsliv kan gi.

– Dette prosjektet handler om mennesker og relasjoner. En trygg voksenperson kan utgjøre en avgjørende forskjell for ungdom som strever med å finne veien videre, sier Silje Lea, enhetsleder i Rogaland Røde Kors med Flekkefjord by.

Frivillige mentorer

Mentorordningen er inspirert av Røde Kors sin Flyktningguide-modell, der én frivillig kobles med én deltager. Mentor og ungdom møtes normalt en til tre timer annenhver uke over minimum ett år, og aktivitetene tilpasses ungdommens behov og mål.

– Som mentor er man ikke behandler eller saksbehandler, men en stabil og omsorgsfull voksen som følger ungdommen over tid gjennom samtaler, felles aktiviteter og støtte i hverdagen, sier Lea.

Rogaland Røde Kors skal ha ansvar for å rekruttere og lære opp frivillige mentorer, kvalitetssikring og kobling av mentor og ungdom. 

Unikt i Norge

Oppstart for prosjektet er allerede i august, og målet er å følge opp 30 ungdommer årlig over tre år. Prosjektet er knyttet til fylkeskommunens kvalifiseringssentre i Haugesund, Stavanger og på Bryne.

Rogaland Røde Kors vil i tiden fremover rekruttere frivillige som ønsker å gjøre en forskjell i et ungt menneskes liv.

– Gjennom frivillighet, fellesskap og langsiktig støtte ønsker Røde Kors å bidra til at flere ungdommer får tro på egne evner, styrker sin psykiske helse og opplever tilhørighet i samfunnet. Dette er også helt i tråd med Røde Kors sitt mål om å fremme god psykisk helse og redusere ensomhet blant barn og unge, sier Lea.

Prosjektet passer godt med at et av målene til Røde Kors som er å fremme god psykisk helse og redusere ensomhet blant barn og unge.

Universitetet i Stavanger vil følge prosjektet med forskning, og erfaringer fra lignende ordninger internasjonalt viser gode resultater når det gjelder mestring, skolegang og tilknytning til arbeid.
– Så langt vi har klart å finne ut, så er dette den første mentorordningen for ungdom i utenforskap som drives av en ideell organisasjon i Norge, sier Lea.

Sparebankstiftelsen SR-Bank og North Star (Smedvig) støtter prosjektet med henholdsvis 2 200 000 kroner og 1 605 000 kroner over 3 år. Den høytidelige overrekkelsen av gavediplom var torsdag 18. juni.

Artikkelen er lånt fra Røde Kors sine nettsider.